18 juli 2014

Stop de discussie over KAFI.

SP en GroenLinks hebben helderheid en transparantie hoog in het vaandel staan. Wat betreft het KAFI-onderzoek geldt: DE ONDERSTE STEEN MOET BOVEN! En dat lukt het beste als het Openbaar Ministerie nu eerst haar werk kan doen. Daarom is het beter als de publieke discussie hierover tijdelijk stopt.
Boudewijn Wilmar (GL) en Bas Smouter (SP) Schreven daarom gezamenlijk onderstaande brief in Rond de Linde en De Nuenense Krant van 17 juli.

Stop de discussie over KAFI.

GroenLinks en de SP hebben dit jaar in Nuenen voor het eerst deelgenomen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Zij deden dat omdat zij elk vanuit hun eigen achtergrond wilden bijdragen aan een gezonde toekomst van Nuenen. Inmiddels maken zij samen met W70 en D66 deel uit van de coalitie en - nu de eerste 100 dagen voorbij zijn -  kan vastgesteld worden dat zij zich daar prima thuis voelen. Zij herkennen zich volledig in het coalitieprogramma en misschien wel dankzij alle recente verwikkelingen wordt “hun” wethouderteam steeds hechter.

Zowel de SP als GroenLinks hebben, net zoals alle andere Nuenense partijen, helderheid en transparantie hoog in het vaandel staan. Toch hebben zij gestemd vóór geheimhouding van het KAFI-rapport. Niet omdat zij vinden dat er dingen in de doofpot gestopt moet worden, maar juist omdat alles aan het licht moet komen en het Openbaar Ministerie dus eerst zijn werk moet kunnen doen. Hoe zwaar het ook valt: de procesgang heeft voorrang. Burgers verdienen rechtsbescherming, openbaarmaking zou een volksgericht teweegbrengen. Schending van geheimhouding/vertrouwelijkheid is strafbaar en daarom handhaven GroenLinks en de SP de geheimhouding.

In de raadsvergadering van 26 juni heeft een duidelijke meerderheid voor geheimhouding gestemd en daaraan werd bovendien een raadsenquête gekoppeld. Daarmee is voor de SP en GroenLinks de zaak afgedaan en zolang het onderzoek van het OM loopt is elke verdere discussie over openbaarmaking wat hun betreft zinloos. Zij doen daaraan niet meer mee!

Recent hebben wij in een persbericht kunnen lezen dat het rommelt binnen een Nuenense zusterpartij. Commentatoren verbonden daaraan de conclusie dat wij hier weer te maken hebben met een typisch voorbeeld van “Nuenense politiek”. GroenLinks en de SP herkennen zich daar in het geheel niet in. Het gaat hierbij om een zaak die een individuele politieke partij aangaat en dat staat los van datgene waarmee veel andere Nuenense politieke partijen bezig zijn. Deze partijen zijn constructief bezig met de vele uitdagingen waaronder de transities en zij willen niet geassocieerd worden met gekibbel binnen een enkele partij. En al helemaal niet met de oude Nuenense politiek.

Bas Smouter, SP Nuenen

Boudewijn Wilmar, GroenLinks Nuenen.

Zie ook: