Kabaal voor het kanaal (met video van LON)

10 september 2013

Kabaal voor het kanaal (met video van LON)

Vanuit verschillende dorpskernen zijn fietsers gestart voor de actie Kabaal voor het kanaal. Doel van de demonstratieve fietstocht is definitief te voorkomen dat er een weg wordt aangelegd door het Dommeldal. Op 12 september wil de provinciale stuurgroep het definitieve tracé bepalen van de weg die de A58 bij Eindhoven moet verbinden met de N279 bij Helmond.

Ook vanuit Nuenen, Gerwen en Nederwetten waren een flink aantal deelnemers voor de protestactie op de fiets gestapt. Met potten, pannen, deksels, koebellen, fluitjes en andere lawaaimakers trokken de deelnemers van de protesttocht langs het kanaal naar boerderij de Krakenburg. Hier kwamen alle fietsers samen om te laten weten dat ze tegen aanleg van de weg zijn.

Verschillende sprekers van Provinciale Staten, een bezorgde inwoner, een brainportmedewerker spraken de demonstranten toe.
Allen waren het er over eens dat de kosten van 1 miljard voor een weg waarvan nut en noodzaak niet is aangetoond in deze tijd niet kan. 1 miljard die veel beter besteed zou kunnen worden. Het moet afgelopen zijn met de megalomane projecten zoals de ruit.
De slimste regio van de wereld moet toch met andere oplossingen kunnen komen dan asfalt storten in een natuurgebied. De beekdalen van Brabant zijn de ruggengraat van de provincie, er zijn nog maar enkele beekdalen over en daarom mag het Dommeldal niet worden aangetast. Mobiliteit zal in de toekomst drastisch veranderen en vraagt dus om slimme oplossingen.  Waarom luisteren de bestuurders niet....vroegen de sprekers zich af.

Zie hier ook de video-impressie die de Lokale Omroep Nuenen maakte:

Zie ook: