Eindhovense winkeliers verdeeld over verruiming zondagopenstelling

31 augustus 2013

Eindhovense winkeliers verdeeld over verruiming zondagopenstelling

Als je aan het einde van de avond over de zondagopenstelling van winkels in Eindhoven naar het turflijstje kijkt zou je bijna tot de conclusie komen dat het overgrote deel van de Eindhovense winkeliers meer koopzondagen willen.

70% van de insprekers spreekt zich uit voor een gehele of gedeeltelijke verruiming van de openstelling. Maar als je kijkt wie de insprekers zijn en wie ze vertegenwoordigen kun je alleen maar concluderen dat er onder de winkeliers er een grote verdeeldheid is.

Eerst stukje recente geschiedenis. Sinds 1996 kennen we in Nederland de Winkeltijdenwet waarin het maximaal (12) aantal koopdagen is vastgelegd. Op 1 juli van dit jaar werd de wet aangepast. Gemeenten mogen nu zelf bepalen onder welke voorwaarden en op welke zondagen winkels in de gemeente open zijn. In juni 2013 bepaalde de Eindhovense raad dat winkels in de levensmiddelenbranche (lees supermarkten) vanaf 1 juli op zondag van 12.00 tot 20.00 uur geopend mogen zijn. Voor de ongeveer 55 supermarkten in Eindhoven betekende dit dat ze verlost waren van de bizarre jaarlijkse ‘supermarktenloting’ waarbij werd bepaald welke 11 supermarkten op zondag hun duren mochten open.

De raad zal zich binnenkort uitspreken over de zondagopenstelling van de overige winkels in Eindhoven. Ter voorbereiding werd op donderdag 29 augustus door de raadscommissie Economie en Mobiliteit een hoorzitting gehouden waarin belanghebbenden hun mening ten gehore konden brengen.

Bij de hoorzitting gehoorde argumenten tegen zijn bijvoorbeeld overlast en verstoring van de zondagrust, het resulteert in een verschuiving van een deel van de inkomsten naar een andere dag en niet in een toename, de zondagopenstelling kost alleen maar geld voor extra personeel, je kunt een euro maar eenmaal uitgeven, het is ‘een aanslag op lijf en leden en het sociale leven’ en in een aantal omringende steden zoals Tilburg en Roermond is een onbeperkte zondagopenstelling het naar het schijnt geen succes. Argumenten voor zijn bijvoorbeeld ‘we leven in een 24uurs economie’, de concurrentie internetwinkels en winkels in omliggende gemeenten die een volledige zondagopenstelling hebben of overwegen, Eindhoven is s’lands de vijfde stad en de grootste stad van ‘Het Zuiden’ en de extra zondagen genereren extra inkomsten.

Onder de 22 insprekers zijn twee bezorgde burgers (tegen), de eigenaar van een nachtwinkel (voor, mag al zondag open), vijf ‘kleine’ winkeliers (vier tegen, Van Bommel Schoenen voor), tien grote winkelketenvertegenwoordigers (zoals Hema, C&A, Bijenkorf, V&D, Zara, We-Fashion, voor) en vier winkeliers/ondernemersoverenigingen (voor). Van Bommel en de winkelketens pleiten voor een onbeperkte zondagopenstelling. 70% (11) van de insprekende winkeliers is voor een onbeperkte openstelling. We horen echter niet de honderden andere winkeliers die een winkel in Eindhoven hebben. Hun mening wordt, al dan niet geheel, vertolkt door enkele winkeliersorganisaties. En daar zit de nuance.

Ondernemersvereniging Centrum Strijp en de Federatie Ondernemers Eindhoven (FOE), die alle winkeliers in Eindhoven vertegenwoordigd, willen een onbeperkte zondagopenstelling. Voorzitter Van de Laar van de FOE verwacht dat een onbeperkte openstelling in de buurtcentra en wijken niet tot veel verandering zal leiden.

De organisaties die de Eindhovense binnenstad (SDBE) en Winkelcentrum Woensel (WCW) vertegenwoordigen, en deel uitmaken van de FOE, pleiten een verruiming van de huidige 12 naar zo’n 28 zondagen. Volgens voorzitter Meijer van SDBE zijn de 28 dagen een compromis is tussen de kleine winkeliers en het grootwinkelbedrijf. Voorzitter De Lange van WCW vertelt dat 50% van zijn achterban, bestaand uit zo’n 160 winkels, voor een verruiming is. Beide organisaties vertegenwoordigen winkelgebied waar de insprekende grootwinkelbedrijven één of meerdere winkels hebben. En hoewel niet gepresenteerd als formeel woordvoerder laat mevrouw Planken van ‘Label’, een winkel in het gebied ‘De Bergen’, laat weten dat uit een recente enquête onder de winkeliers blijkt dat 90% van hen niets ziet in een verruiming van de zondagopenstelling. Of het om dezelfde enquête gaat is me even niet duidelijk, maar uit een enquête van de Eindhovense SP bleek dat slechts 4% van de 50 gevraagde winkeliers voor een verruiming is.

Dat de kleine winkeliers en het grootwinkelbedrijf er samen uit moeten komen is duidelijk. Er gaat niets aantrekkelijks uit van een winkelstraat waar slechts de helft van de winkels open is. En zoals mijnheer van der Kaa (winkelcentrum Woensel) zegt: ‘De kleine winkels zijn de slagroom op de taart.’

Volgens voorstanders van een verruiming moet niet de politiek, maar de klant bepalen wanneer deze wil winkelen. Laat nu net deze belanghebbende, degene die bepalend is voor een succesvolle koopzondag, in de hoorzitting vertegenwoordigd zijn door twee bezorgde burgers die tegen een verruiming zijn …

Rob de Kruif
Redactie SP Eindhoven

Elke zondag de winkels open? Niet doen!