Elke zondag de winkels open? Niet doen!

19 augustus 2013

Elke zondag de winkels open? Niet doen!

Dat is de uitkomst van een buurtonderzoek onder winkeliers in de Bergen. In deze wijk zijn vooral winkels van kleine ondernemers, die een gevarieerd aanbod hebben. Slechts 4% van de winkeliers is voor meer koopzondagen. Een groot deel van de huidige winkeliers doet nu al niet mee met de huidige 14 koopzondagen.

De Eindhovense gemeenteraad is zich aan het beraden op de nieuwe Winkeltijdenverordening. De gemeente mag vanaf 1 juni 2013 zelf bepalen hoeveel zondagen de winkels open zijn. Voor de supermarkten is dit al duidelijk. Voor de overige winkels in de Eindhovense binnenstad en in de wijken nog niet. De gemeenteraad heeft op 29 augustus een hoorzitting georganiseerd om de mening van de winkeliers te horen.

Aan de slag

De SP heeft een duidelijk standpunt: Wij zijn voor beperking van het aantal koopzondagen tot 12 per jaar. In de gebieden die van zichzelf een toeristische aantrekkingskracht hebben, kunnen extra koopzondagen worden toegestaan. De SP wil de extra koopzondagen beperkt houden, omdat het voor werknemers en kleine zelfstandigen belangrijk is dat er een gezamenlijke dag is waarop de winkels in meerderheid gesloten zijn. Extra koopzondagen bevoordeelt het grootwinkel bedrijf ten opzichte van de kleine middenstanders.

Natuurlijk staan we open voor andere ideeën. Daarom zijn we zelf op onderzoek uitgegaan, in plaats van de hoorzitting af te wachten.

Op onderzoek bij ReNew Fashion

We horen het argument vóór: Zelfstandigen zijn tegen betutteling van de overheid en kunnen zelf wel uitmaken of het rendabel is om open te blijven. We horen ook de consequenties: Als een deel op zondag sluit omdat het voor hen niet rendabel is, is er minder loop naar de wijk, want het is voor het winkelend publiek ongezellig als er veel winkels dicht zijn. Dus is het verstandig om goede afspraken te maken.

Voor 48 winkeliers uit ons onderzoek is de zondag niet rendabel. Ze zien veel mensen voor de gezelligheid naar de stad komen, maar niets kopen. Eén van de winkeliers zei dit heel beeldend: “Het kan wel zijn dat er veel mensen in de stad lopen op zondag, maar daar gaat het niet om. Let maar eens op de gemiddelde hoeveelheid tasjes met aankopen. Die zie je op zondag nauwelijks.” Als er wel iets verkocht wordt, dan komt men dus later in de week niet kopen. Dat is ook logisch: je kunt je geld maar één keer uitgeven. Voor de kleine winkelier betekent zondagsopenstelling vaak 7 dagen per week werken, terwijl de extra dag dus niets oplevert.

Verder blijkt uit ons buurtonderzoek dat: ruim éénderde van de winkeliers niet weet dat er een gemeentelijke hoorzitting is gepland. Daarnaast zijn een groot aantal winkeliers er niet van op de hoogte dat je als belanghebbende gewoon je zegje mag doen; ook al ben je geen ervaren spreker.

We hopen dat deze actie de mensen de ogen heeft geopend en ervoor zorgt dat ook de kleine ondernemer met of zonder personeel komt vertellen waarom er niet meer koopzondagen moeten komen.

Aartje van Oostenbrugge
Redactie SP Eindhoven

Verslag Buurtonderzoek 17 augustus (pdf-file)