SP Eindhoven stelt raadsvragen over het botsende belang tussen isoleren en beschermde dieren

31 augustus 2023

Door een uitspraak van de Raad van State op 2 augustus 2023 is vast komen te staan dat Bedrijven en woningeigenaren die de spouwmuren van een woning willen isoleren, eerst goed moeten onderzoeken of er geen vleermuizen in zitten.

Hierbij is bepaald dat alleen met een camera tusen de muren kijken niet voldoende is. De SP is bang dat de gevolgen van de uitspraak het tempo waarin huizen verduurzaamd kunnen worden omlaag gaat en dat de kosten voor het onderzoek niet op te brengen zijn voor veel woningbezitters.

Gelukkig bestaat er een oplossing waardoor de dieren worden beschermd, de isolatie kan doorgaan, woningbezitters niet op hoge kosten worden gejaagd en isolatiebedrijven hun werk kunnen blijven doen. Vier keer winst dus! Die oplossing kan de gemeente bieden door een zogenaamd Soorten Management Plan (SMP) op te stellen en in de aanloop daarnaartoe te werken met een pre-SMP. Op deze manier hoeft een isolatieproject niet meer op individuele basis te voldoen aan de eisen van de Natuurbeschermingswet maar kan dit op collectieve basis, eventueel gemeentebreed.

Hierover heeft de SP-fractie raadsvragen gesteld.