Gezondheidsbeleid Eindhoven

19 oktober 2021

Gezondheidsbeleid Eindhoven

Foto: SP

“Eindhovenaren leven lang en gelukkig(er). Inwoners voeren zoveel mogelijk regie over hun eigen gezondheid en leven en hebben daarin gelijke kansen. Eindhoven is een stad met een sociale, groene leefomgeving waar de gezonde levensverwachting en kwaliteit van leven stijgt en je graag actief meedoet in de samenleving”.

Dit klinkt als een sprookje maar het staat te lezen in de Gezondheidsnota Eindhoven. Hierin beschrijft de gemeente hoe zij de komende jaren de gezondheid van Eindhovenaren wil beschermen en bevorderen. De gemeente wil dat de kwaliteit van leven voor iedere Eindhovenaar toeneemt en ook dat de gezondheidsverschillen tussen groepen inwoners kleiner worden.

Met zulke mooie doelen kun je het niet oneens zijn. Maar gaat het ook werkelijk gebeuren? Wat gaan de mensen in Eindhoven er in hun dagelijkse leven van merken?

De SP vindt het belangrijk dat de gemeente goed kijkt naar op gezondheid gerichte initiatieven en activiteiten die al bestaan in onze stad. Te vaak is het gebeurd dat de gemeente stopte met het ondersteunen van goeie activiteiten en weer op zoek ging naar iets nieuws. Wij vinden dat je je niet moet blindstaren op innovatie en vernieuwing maar ook oog moet hebben voor bestaande activiteiten en samenwerkingsverbanden.

Zo gebeuren er bijvoorbeeld hele mooie dingen op het gebied van preventie en opvoedondersteuning. Met goede preventie kun je veel latere problemen voorkomen. Helaas heeft de gemeente de subsidie gestopt voor een aantal van deze goede projecten.

Wat de SP betreft wordt dit snel weer hersteld en zijn we zuinig op de goede dingen die hebben!