Stop de Huurexplosie, teken de petitie

31 mei 2014

Stop de Huurexplosie, teken de petitie

Aanstaande dinsdag 3 juni is het Actiecomité Huuralarm Eindhoven te vinden op het 18 Septemberplein met de petitie ‘Stop de Huurexplosie’. Deze petitie is inmiddels door ruim 2500 mensen ondertekend en het worden er alleen maar meer. Teken ook!

‘Stop de Huurexplosie’ is de kreet. Terecht, want duizenden al niet tienduizenden mensen ervaren grote financiële ongemakken die de verhuurdersheffing met zich meebrengt. Door de verhuurdersheffing, die elke woningcorporatie van harte heeft aangenomen, moeten diezelfde corporaties 1,7 miljard euro per jaar ophoesten. Voor vrijwel elke corporatie geldt dat er twee van de twaalf maanden per jaar aan huuropbrengsten, direct de schatkist van de Nederlandse staat ingaan.

Hoe moeten zij dit dan ophoesten?: De huren stijgen explosief, onderhoud wordt nauwelijks meer gepleegd, duurzaamheidsmaatregelen worden vrijwel niet meer getroffen en voor renovatie of sloop/nieuwbouw lijkt al helemaal verleden tijd. Dit kan zo niet doorgaan!

Middels de petitie ‘Stop de Huurexplosie’ verzoeken de ondertekenaars dit beleid te stoppen en roepen nadrukkelijk op tot:

• Een inflatievolgend huurbeleid (de jaarlijkse huurverhoging mag niet meer zijn dan de inflatie);
  • Een beleid dat de omvang en betaalbaarheid van de sociale woningvoorraad niet verder aantast, maar juist beschermt en een impuls geeft om de omvang daarvan uit te breiden, zodat meer sociale huurwoningen beschikbaar komen voor de lage en midden inkomensgroepen.

Dinsdag 3 juni vanaf 10.00u is het Actiecomité dus te vinden op het 18 Septemberplein. Zorg dat je erbij bent en spreek de mensen aan.

Het Actiecomité Huuralarm houdt zich namelijk ook bezig met andere huurderszaken in de stad Eindhoven. Als het gaat om onbehoorlijke lastenverzwaringen, zoals het zelf moeten reinigen van de dakgoten, als het gaat om het helpen opkomen voor de belangen van de huurders, als het gaat om het energiezuiniger krijgen van de meest onzuinige woningen, noem het maar op, het Actiecomité Huuralarm is er mee bezig! Laat je zien en horen, maar sluit vooral ook aan!

Als je niet in de gelegenheid bent om fysiek op de markt te tekenen, dan kun je de petitie ‘Stop de Huurexplosie’ ook online invullen, via:

De pak met handtekeningen worden geacht eind september van dit jaar te worden overhandigd aan de Tweede Kamer.

Namens Actiecomité Huuralarm Eindhoven,
Theo van den Broek (Voorzitter)