SP verzilvert zetelwinst met collegedeelname

22 mei 2014

SP verzilvert zetelwinst met collegedeelname

Onder het toeziend oog van landelijk partijsecretaris Hans van Heijningen ging maandagavond de algemene ledenvergadering van de Eindhovense SP akkoord met het concept-coalitieakkoord en de twee kandidaatswethouders. Hiermee werd deelname van de SP aan het nieuwe college van Burgemeester en Wethouders van Eindhoven een feit.

Foto: Wouter van Noort

Na een informatieperiode van een kleine maand kon de SP haar klinkende zetelwinst (van 4 maar 7 zetels) verzilveren. Op 15 april rapporteerde informateur Han Noten (Pvda) aan de Eindhovense gemeenteraad dat de beoogde coalitie zou bestaan uit PvdA, SP, D66 en GroenLinks.

Foto: Wouter van Noort

De formatie werd geleid door zittende PvdA wethouder Staf Depla en Caro Goudriaan, voorzitter a.i. van de Eindhovense SP. Een intensieve onderhandelingsperiode van 5 weken resulteerde in het concept-coalitieakkoord dat maandag ter goedkeuring werd voorgelegd aan de ledenvergadering van de SP. Volgens goed gebruik ging dit gepaard met veel vragen en discussies.

Foto: Wouter van Noort

Fractievoorzitter Bianca van Kaathoven noemde het akkoord ondanks de bezuinigingen een “sociaal akkoord”. Ook wees ze er op dat dit een “hoofdlijnen-akkoord” is. De details worden laten ingevuld. Met het verkiezingsprogramma in de hand informeerde ze de leden over de in het akkoord opgenomen SP-standpunten en de punten waar “water bij de wijn” moest worden gedaan. Zo zijn alle punten van het armoedebeleid overgenomen en is de De Ruit (rond rond Eindhoven) “d’r uit”, maar kregen de onderhandelaars het Alders-akkoord niet van tafel. Emiel Roemer stelde eerder op een congres dat “water bij de wijn” hoort bij coalitiedeelname. “Maar de wijn moet wel drinkbaar blijven.”

Foto: Wouter van Noort

Uiteindelijk stemden de leden  unaniem in met het akkoord. Het overgrote deel stemde in met de door het afdelingsbestuur voorgestelde wethouders: zittende fractievoorzitter Bianca van Kaathoven en een nieuwkomer in de Eindhovense politiek, Jannie Visscher.

Foto: Wouter van Noort

‘Nieuwkomer in de Eindhovense politiek’ betekent niet ‘nieuwkomer in de politiek’. Visscher was de afgelopen twee raadsperioden wethouder voor de SP in de Groningse gemeenteraad. In de recente raadsverkiezingen zag ze werk beloond met een fraaie zetelwinst voor de SP. De partij ging van 4 naar 6 zetels. Helaas werd de partij buiten het nieuwe Groningse college gehouden. Het verlies van Groningen is winst voor Eindhoven.

Foto: Wouter van Noort

Jannie Visscher gaat zich bezig houden jeugd (inclusief decentralisatie Jeugdwet), onderwijs, onderwijshuisvesting, VVE en Spilontwikkeling,  verkeer,  vervoer en mobiliteit. Bianca van Kaathoven wordt wethouder voor sport, studentenstad, citymarketing, evenementen en toerisme, binnenstad/detailhandel/markten, Stratumseind 2.0,  vergunningen diversiteit en communicatie. De andere wethouders zijn Jasin Torunoglu (PvdA), Stad Depla (PvdA), Mary-Ann Schreurs (D66), Marco van Dorst (D66) en Lenie Scholten (GroenLinks).

Foto: Wouter van Noort

Afgelopen dinsdag werd het akkoord en het nieuwe college van Burgemeester en Wethouders aan de burgers en de Eindhovense raad gepresenteerd.

Rob de Kruif
Redactie SP Eindhoven