Eindhovense SP-afdeling “scoort” op congres

24 februari 2014

Eindhovense SP-afdeling “scoort” op congres

De Eindhovense SP-afdeling heeft drie wijzigingen opgenomen weten te krijgen in het programma voor de EU-verkiezingen. Het betreft twee verduidelijkingen en één verbetering.

Het eerste resultaat was een verduidelijking van de afvalparagraaf. In de oorspronkelijke tekst staat vooral wat men NIET wil dat er met afval gebeurt, zoals fraude en illegale export. Die bepalingen zijn geheel terecht, maar het programma miste de kans om te zeggen wat de de SP WEL met afval wil. Nu komt er te staan dat het de bedoeling is dat “grondstofkringlopen gesloten worden, zodat Europa strategisch sterker komt te staan en schaarse grondstoffen vaker hergebruikt kunnen worden. Als het logisch en verantwoord is om bepaalde processen op Europese schaal te organiseren komt export in beeld”.

De tweede verduidelijking betrof de toevoeging van een roetnorm. De oorspronkelijke tekst kon gelezen worden alsof de SP de bestaande luchtkwaliteitsnormen wilde vervangen door een roetnorm. Dat is veranderd in de passage dat “de regels voor luchtvervuiling worden zo snel mogelijk aangevuld met een roetnorm”. Dat is in elk geval ondubbelzinnig een verbetering.

Ook de verbetering betrof een passage over de luchtkwaliteit. Op verzoek van de afdeling Eindhoven is opgenomen dat het verschil tussen de huidige Europese fijnstofnormen (die, zoals veel recent wetenschappelijk onderzoek bewijst, te hoog zijn) en het veel lagere advies van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) in de komende zittingsperiode verkleind wordt. Voor de volksgezondheid is dat van groot belang.

Bernard Gerard