Voorgesteld tracé Westparallel gedeeltelijke overwinning voor natuur en bewoners Dommelen

28 oktober 2013

Op 14 oktober 2013 is aan de provinciale commissie MF het tracé gepresenteerd voor de Westparallel, de nieuw aan te leggen weg ten Westen van Dommelen die de bestaande N69 door Aalst en Valkenswaard zou moeten ontlasten. Het was nog een schets zonder uitwerking op een stafkaart. Commentaar dus nog onder voorbehoud.

Er is tot op het laatst onderhandeld. Door de actie van de bewoners van Dommelen en van de Brabantse Milieu Federatie BMF, culminerend in een goedbezochte manifestatie op 31 augustus, is de gemeente Valkenswaard zich sterker gaan inzetten voor de belangen van Dommelen (zonder die van het centrum van Valkenswaard te verwaarlozen).

N69

Uiteindelijk is de Westparallel een eind naar het westen opgeschoven. Dat was de tweede keuze-oplossing toen de pogingen om de weg helemaal niet aan te leggen mislukt waren. De verschuiving gaat minder ver dan eerst gewenst, maar is altijd nog zo'n 70 tot 100 meter. Eigenlijk was het al die jaren de bedoeling om de weg op de Keersopperdreef aan te leggen, een vooral recreatief weggetje dat westelijk pal langs het Keersopdal loopt. De bedoeling was dat deze vooropgezette uitkomst uit de Brede Belangen Benadering zou rollen (de oude plannen waren niet eens ingetrokken toen de beraadslagingen opnieuw begonnen).

Tegen deze achtergrond is de verschuiving een gedeeltelijke overwinning. De SP heeft deze strijd altijd gesteund. Bovendien wordt het gebied tussen de nieuwe weg en de Keersopperdreef als ecologische hoofdstructuur ingericht. Dat is ook winst. Het dal van de Keersop is Natura 2000 - gebied en wordt gevoed door kwelstromen, die gedeeltelijk veroorzaakt worden door zeldzame geologische breuk- en wijstverschijnselen.

Er komt geen nieuwe aansluiting in Dommelen. Voor sommige inwoners van Dommelen is dat een verbetering, voor sommige een verslechtering. Het betekent winst voor het Keersopdal, dat niet opnieuw doorsneden hoeft te worden.

Het Bewonersoverleg Oplossing N69 heeft in de cie MF van de provincie van 25 oktober ingesproken, met kennis van de reële politieke verhoudingen. In hun inspraakreactie (pdf-file) noemen ze vier punten die gerealiseerd moeten worden.

De slotvraag is, als men straks 140 miljoen verder is, of de nieuwe weg feitelijk levert wat ooit het doel was, namelijk een forse ontlasting van de verkeersstroom door Valkenswaard en Aalst. Dat valt tegen.

In Aalst neemt het verkeer met 14% af. Als het goed gaat is de grootste winst dat er geen doorgaand vrachtverkeer meer is. Het bewonersoverleg en de BMF hadden al van tevoren voorspeld dat dat zo zou gaan lopen, en de feitelijke winst is zelfs nog maar de helft van de voorspelling. Het alternatief van de actievoerders (een pendelweg over het oude spoorbaantracé, onder de snelweg door en Eindhoven in, en een opwaardering van de weg Dommelen-Eersel) had waarschijnlijk Aalst voor minder geld beter geholpen.

In Valkenswaard verplaatst het verkeer zich vooral van het centrum naar de Bergstraat-Westerhovenseweg. Daar krijgen de bewoners het zwaar voor hun kiezen. De provincie voelt zich mede verantwoordelijk om "samen met de gemeente Valkenswaard" hier problemen te voorkomen "voor zover deze direct gerelateerd zijn aan de nieuwe verbinding". Het wordt nog interessant hoe de woorden "samen" en "directe relatie" straks vorm gaan krijgen.

Bernard Gerard