Niet meer innovatief

18 augustus 2013

Niet meer innovatief

Met één klap berooft wethouder Mary-Ann Schreurs (D66) de Eindhovenaren van hun favoriete borrelpraat. Afgelopen met de bulderlach over automatische parkeermachines voor fietsen, pleinen waarvan een kind kan zien dat ze niet kloppen, blopjes en blubjes, lekkende fietsenkelders, waterpartijen waarvan je het in je broek doet, innovatieve trappen die aan de Effenaar zijn geplakt, roestige kolommen voor de Piazza, een plein dat in een bos moet veranderen, een bordes voor de Catharinakerk dat helaas verkeerd is gelijmd, de opgraving van een deel van de binnenplaats van het klooster van de Augustijnen waar zogenaamd niets te vinden zou zijn, een amateuristisch stadslogo, en ga zo maar door.

Ze zegt: ‘We hebben niet meer de behoefte om innovatief te zijn, we willen gewoon dat het werkt.’ En terecht! Dat willen de Eindhovenaren ook. En we balen ook verschrikkelijk van de vele miljoenen die aan die ongein zijn weggegooid. Én nog weg gaan gooien, want er ligt ook nog een mooi ‘innovatief’ plan om Culturele Hoofdstad te worden. Daar is ook nog eens zo’n 150 miljoen mee gemoeid.

Catharinaplein nazoveelste herinrichting
Catharinaplein na zoveelste herinrichting

Dat in en rond Eindhoven verschillende succesvolle innovatieve bedrijven actief zijn en dat we een tamelijk bekende design academie hebben is mooi. Dat zijn professionals. Dat de Gemeente graag meelift op hun successen en innovatief bezig wil zijn is enigszins begrijpelijk, maar zonder de daarvoor benodigde professionals loop je al gauw het risico jezelf belachelijk te maken.

Eerlijk is eerlijk, het siert Schreurs dat ze er zo ruiterlijk voor uitkomt. Dat vind ik nou eens echt innovatief. Hoewel, is dat niet voor een groot deel te danken aan het Eindhovens Dagblad? Uiteraard treft de huidige (en de vorige wethouder) blaam en ongetwijfeld zijn zij verantwoordelijk, maar zij niet alleen!

Ik hoorde eens een ambtenaar van de afdeling Stadsontwikkeling/Realisatie & Beheer zeggen: ‘De wethouder? Daar hebben we niets mee te maken, wij maken de dienst uit.’ Een ambtenaar van Kunst & Cultuur heb ik een soortgelijke opmerking horen maken. In beide gevallen ging het niet over de koffiejuffrouw. Schreurs weet dat, net zoals Mary Fiers dat wist toen zij af moest treden vanwege het akkefietje ‘Orgelplein’.

Mocht het zo zijn dat het College weer eens een oprisping van innovativiteit krijgt zouden ze wat duidelijker moeten kijken naar het ambtenarenapparaat; de zogenaamde Vierde Macht. Wat moeten we met ambtenaren die niet het belang van de Gemeente durven uit te dragen tegenover een doodgewone architect? Of een goed contract kunnen op stellen, zodat de Gemeente niet voor alle fouten van architecten en bouwbedrijven hoeft op te draaien? Of de werkzaamheden tijdig en deskundig kunnen beoordelen en controleren?

We mogen toch van de Eindhovense ambtenaren verwachten dat ze deskundig zijn op hun gebied, geen risicomijdend gedrag vertonen en daarom klusjes doorspelen aan inhuurkrachten en loyaal zijn aan de politiek en de burgers van onze stad. Die laatste betalen immers wel hun (vaak riante) salaris.

Mick van Son

Eindhoven klaar met architect Catharinaplein