Deelname Brabant Culturele Hoofdstad onverstandig

23 februari 2013

Deelname Brabant Culturele Hoofdstad onverstandig

De SP vindt de deelname aan de Culturele Hoofdstadrace niet verstandig. De meerderheid van de raad heeft er echter voor gekozen om deze weg wel in te slaan. Het college heeft ons niet kunnen overtuigen van de grote voordelen voor onze stad en regio.

Concrete cijfers zijn er niet, dat kan ook niet, de aannames over bezoekersaantallen en economische stimulansen delen wij niet. Het kan zomaar anders uitpakken.

Cover bidbook BCH2018

Het juryrapport geeft het advies om stevig in te zetten op een breed georiƫnteerde artistiek directeur. De huidige, die een absurd hoog salaris ontving en ontvangt, ook na de verlaging, vertrekt per 2014. De kans is dus groot dat de volgende directeur, die meer moet kunnen en doen, ook een riant salaris verwacht en krijgt.

De jury meent dat Eindhoven te optimistisch is over de hoogte van de rijksbijdrage. Het college zoekt bij een daadwerkelijke tegenvaller geld in het bedrijfsleven. Wij zijn daar niet optimistisch over.

Hoewel het college de betrokkenheid van de burgers roemt, zien en horen wij veel andere reacties. Niet vreemd in deze tijd van bezuinigingen. De SP is zeker niet gerust op een goede afloop. Ons lijkt een heroverweging over het inzetten van het beschikbare geld zeker op zijn plaats.

Ans Heesterbeek
Raadslid SP Eindhoven