SP ondertekend actuele motie over zorgen Trudo

24 januari 2013

SP ondertekend actuele motie over zorgen Trudo

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 22 januari werd een actuele motie behandeld, waarin een aantal partijen hun zorgen uitspreken rond de aangekondigde ontslagen en stopzetten van bouwplannen bij Trudo. Met het medeondertekenen van deze motie wil de SP ook zijn zorg uitspreken over de belabberde uitwerking van het hoofdstuk Wonen uit het regeerakkoord Rutte 2.

De heffing die in de motie genoemd wordt, betreft in hoofdzaak de 'verhuurdersheffing' van ruim 2 promille van de WOZ-waarde van de woning. Iedereen weet zo ongeveer wel wat de WOZ-waarde van z’n huis is en hoe hoog de heffing voor hem of haar uit zou kunnen vallen. Hij wordt echter alleen geheven op sociale huurwoningen die bijna allemaal van de corporaties zijn en zal de corporaties marginaliseren of failliet laten gaan.

Trudo flats

Als straks de aansturing van de corporaties volgens de plannen van het kabinet Rutte 2 bij de gemeenten zou komen te liggen, dan kunnen Trudo en de andere corporaties als uitgeklede gemeentelijke woningbedrijven zich weer voegen in het gemeentelijk apparaat. De SP zit daar niet op te wachten.

Onze zorg gaat verder dan alleen de investeringen op Strijp-S en wel en wee van Trudo en de bouwnijverheid. De SP wil het belang van de corporaties voor onze stad onderstrepen, in het algemeen en voor betaalbare huisvesting voor de lagere inkomens in het bijzonder.

De motie heeft helaas geen meerderheid gekregen in de gemeenteraad. Opvallend was wel, dat de gehele oppositie deze motie steunde. Een duidelijk signaal lijkt mij.

Lees hier (pdf-file) de actuele motie.

Jan van Erp
Raadslid SP Eindhoven