Geen extra regels maken, als je ze toch niet handhaaft

31 januari 2013

Geen extra regels maken, als je ze toch niet handhaaft

Tijdens de discussie over de nieuwe drank en horecawet is de SP heel kritisch geweest over het voorstel van het college. Een aantal insprekers gaven het tijdens de raadscommissie vergadering al aan, op vragen van de SP; zonder handhaving hebben regels geen nut.

Het is eigenlijk te gek voor woorden dat er tot 85% van de sportverenigingen, horecagelegenheden en supermarkten alcohol verkoopt aan jongeren die nog geen 16 zijn. Het college van Burgemeester en Wethouders hebben nu voorgesteld om prijsacties in winkels af te schaffen en de tijd van het schenken van alcohol in de sportverenigingen verhogen naar 17:00 uur.

Reportage Studio040

Volgens de SP is het goed om jongeren (onder de 16) te belemmeren om aan alcohol te komen. Wat ons betreft kan dat in de horeca, de sportvereniging en de supermarkt.

Maar bij alles geldt: als er niet gehandhaafd wordt, kun je honderd regels maken en ze daarna weer in de prullenbak gooien. Het college gaat ervan uit dat de horecaondernemingen met elkaar om de tafel gaan, net zoals de sportverenigingen en de supermarkten. Degene die een overtreding begaat, wordt aangesproken door een collega. Verandert dit niet, dan volgen er sancties vanuit de gemeente.

Wij blijven hier heel kritisch over. Wat de SP betreft, wordt er nu echt werk gemaakt van handhaving. Dat betekent korte lijntjes, duidelijke boetes en consequenties voor degene die over de streep gaat.

Bianca van Kaathoven
Fractievoorzitter SP Eindhoven