Werkbezoek voedselbank

18 oktober 2012

Werkbezoek voedselbank

Woensdag 17 oktober was het de 'dag van de armoede'. De Eindhovense gemeenteraad vond, dat er meer aandacht aan deze dag besteed moet worden. Daarom werden er tegelijkertijd een aantal armoede gerelateerde werkbezoeken georganiseerd. Ik ging naar de Voedselbank.

We werden verwelkomd door coördinator Govert Dalm en even later sloten een aantal gedreven bestuursleden zich aan, waaronder interim-voorzitter Pieter Tankink.

Govert Dalm, links, heet ons welkom

De Voedselbank draait volledig op vrijwilligers. En na een korte tijd merk je meteen, dat het hier om enthousiaste en gemotiveerde vrijwilligers gaat. De sfeer is erg gemoedelijk en gastvrij. Het voedsel wordt door de vrijwilligers verdeeld in kratten die op donderdag, de uitdeeldag, worden uitgedeeld aan de klanten.

De Eindhovense Voedselbank aan de Kanaaldijk-Noord is behalve Voedselbank ook een distributiecentrum voor de voedselbanken in de directe omgeving van Eindhoven, het zogenaamde 'Cluster Eindhoven'. De Voedselbank beschikt over een vrachtwagen en een bestelbus waarmee zij voedsel bij leveranciers en het regionale distributiecentrum in Tilburg ophalen en verspreiden over het 'Cluster'.

Het magazijn en de verdeelpunten

Achter in de voedselbank wordt op dit moment hard gewerkt aan een nieuwe koel- vriescel. Dit is nodig, omdat de diepvries en versproducten een belangrijk deel uitmaken van de pakketten. De Keuringsdienst van Waren eist dat bederfelijke producten pas op het laatste moment toegevoegd worden aan de voedselpakketten, zodat deze maximaal twee uur ongekoeld zijn.

De ruimte voor de nieuwe koel- vriescel

Na de rondleiding in het magazijn gingen we naar de kantine om even na te praten. Het bestuur verwacht in de toekomst een aantal knelpunten ten aanzien van het nieuwe sociale beleid in Eindhoven en de voortdurende crisis. Deze zorgen deelt de SP met het bestuur en wij zullen hier in de toekomst extra op letten.

Ook werd al snel duidelijk, dat alleen mensen in aanmerking komen voor een voedselpakket die dit echt nodig hebben. De Voedselbank gaat uit van het besteedbaar maandelijks inkomen van een huishouden (voor voeding, kleding e.d.) nadat de vaste lasten betaald zijn. Een huishouden komt in aanmerking voor een voedselpakket wanneer het besteedbaar inkomen per huishouden onder de volgende bedragen valt: € 180,- voor een 1-persoonshuishouden of € 340,- voor een gezin met twee kinderen. De klant moet bankafschriften ter inzage geven. Een aanvraag doen, terwijl je nog allerlei dure abonnementen hebt wordt dus niet gehonoreerd.

Afsluiten in de kantine

Afsluitend hebben we het nog even over de nieuwe ambassadeur, Rene Froger, van de Voedselbank gehad. Hij heeft onlangs een brief naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin hij meer aandacht vraagt voor de Nederlandse voedselbanken.

Ernest Maas
Raadslid SP Eindhoven