SP favoriet op MEE-verkiezingsdebat

29 augustus 2012

SP favoriet op MEE-verkiezingsdebat

Dinsdag 28 augustus verzorgde MEE Zuidoost Brabant samen met Zorgbelang Brabant haar eigen verkiezingsdebat gehouden in de Effenaar in Eindhoven met als thema: ‘Is de samenleving ingericht op mensen met een beperking?’. In een goed gevulde zaal kregen zes vrouwelijke Kamerleden de gelegenheid om de aanwezigen te overtuigen van hun eigen partijstandpunten.

Onder leiding van gesprekleider Hans-Martin Don hadden landelijke politici Renske Leijten (SP), Jetta Klijnsma (PvdA), Tamara Venrooy – Van Ark (VVD), Linda Voortman (GroenLinks), Madeleine van Toorenburg (CDA) en Pia Dijkstra (D66) ruim de tijd om vragen uit het publiek te beantwoorden. Vragen die veelal erg persoonlijk waren en duidelijk lieten zien dat het beleid van het kabinet Rutte en het Kunduz-akkoord verstrekkende gevolgen hebben voor mensen met een beperking.

De Tweede Kamerleden

Het was echt een debat dat over mensen ging. Zelfs vragen als “mag ik nog bestaan” kwamen vanuit het publiek. De bezuinigingen kregen tijdens deze avond een gezicht en een stem.

Gerichte vragen uit het publiek

Leijten liet tijdens het debat zien dat de SP een duidelijke en heldere visie heeft over de zorg. De SP wil de zorg terug brengen bij de mensen. De SP politica gaf aan geen heil te zien in grote zorgorganisaties met topmanagers die te ver van de cliënten afstaan. Mensen die gebruik maken van zorg moeten vooruit worden geholpen en gestimuleerd worden om deel te kunnen nemen aan de samenleving.

Een geïnteresseerd publiek

De laatste vraag uit het publiek ging over de salarissen van topmanagers in de zorg. Venrooy gaf aan dat er nieuwe wetgeving is om topsalarissen tegen te gaan. De SP, bij monde van Renske Leijten liet duidelijk weten dat deze nieuwe wetgeving niet voldoende is. Nog steeds zouden topmanagers veel meer dan de Balkenende-norm kunnen verdienen.

Gespreksleider Hans-Martin Don

De SP wilt deze topsalarissen volledig aan banden leggen. Volgens Leijten mag geen topmanager meer verdienen dan een minister. De minister voor Gezondheidszorg gaat over de zorg in héél Nederland en dan zou het raar zijn als een manager van een zorginstelling meer zou verdienen, aldus Renske Leijten.

De SP kreeg van de bezoekers 36% van de stemmen

Aan het einde van de avond werd nog een stemronde gehouden onder de aanwezigen. De SP kreeg van de bezoekers 36% van de stemmen. Een duidelijk en vooral een mooi resultaat voor SP Tweede Kamerlid Renske Leijten.

Redactie SP Eindhoven