Alle SP voorstellen aangenomen of overgenomen

29 juni 2012

Alle SP voorstellen aangenomen of overgenomen

Bij de behandeling van de Kadernota afgelopen dinsdag 26 juni zijn alle voorstellen van de SP aangenomen of door de wethouder overgenomen. Uiteindelijk heeft de SP tegen de Kadernota gestemd.

Eigen kracht
Dit college zet vooral in op eigen kracht. Hoe mensen bereikt worden die geen eigen kracht bezitten of gewoonweg niet om hulp vragen, wordt keer op keer niet duidelijk. Daarnaast wil het college steeds meer zaken privatiseren, waardoor de gemeente er niets meer over te vertellen heeft. Publieke zaken horen volgens de SP bij de overheid, daarom hebben wij tegen de Kadernota gestemd.

Sportpark ’t Schoot blijft voorlopig open
De wethouder wilde het sportpark wederom sluiten. Ook vorig jaar heeft de raad al aangegeven dat zij het daar niet mee eens was, maar het stond dit jaar weer in de Kadernota.

Echter, voor de Begroting moeten er een aantal zaken op tafel liggen. Er komt informatie over de spreiding van sportvoorzieningen en de financiële situatie van LEW. Pas dan kan serieus gekeken worden naar de toekomst van ’t Schoot. Voor de SP is het belangrijk dat dit sportpark blijft bestaan, omdat het een belangrijke functie in de wijk heeft en er een link komt met Spilcentrum Drents Dorp. Daarom heeft de SP een amendement (pdf-file) hiervoor ingediend en zal bij de komende discussies over ’t Schoot zich blijven inzetten voor behoud van het sportpark.

Na de zomer discussie over OV voor 65+ en 12-
Als het aan de SP ligt, blijft het gratis openbaar vervoer voor 65+ en 12- staan. Echter, hiervoor zouden alternatieven worden onderzocht. De SP vindt het dan wel zo logisch om de discussie na het onderzoek plaats te laten vinden. Na de zomer praten we hier in de raad verder over. Die hiervoor ingediende motie (pdf-file) kreeg bij de stemming een meerderheid.

Innovatie voor de Eindhovenaar
De SP heeft een motie (pdf-file) ingediend waarbij gevraagd wordt om te kijken naar mogelijkheden om innovatie in te zetten, waarbij de gemeente geen geld hoeft bij te leggen. Innovatie is belangrijk, maar vooral het bedrijfsleven profiteert hiervan en wij zijn dan ook zeer kritisch in de bijdrage van de gemeente. Wethouder Schreurs (D66) onderschreef dit en nam de motie over.

Educatie bij Milieu Educatie Centrum (MEC) blijft op niveau
Het MEC wordt geprivatiseerd, althans het gebouw. De motie (pdf-file) van de SP is aangenomen dat de financiële middelen voor de functie educatie gewaarborgd blijft, waardoor het huidige niveau van educatie gehandhaafd blijft.

Bianca van Kaathoven
Afdelingsvoorzitter SP Eindhoven