Gemeenteraad neemt voorstel sociaal beleid aan

13 april 2012

Gemeenteraad neemt voorstel sociaal beleid aan

Dinsdag is het voorstel WIJEindhoven, over het nieuwe sociale beleid, aangenomen door een grote meerderheid van de raad. De SP heeft tegen het voorstel gestemd.

Het voorstel is vaag en er wordt veel te veel ingezet op eigen kracht, wat het nieuwe paradepaardje van dit college blijkt te zijn. Maar als wij vragen hoe er om wordt gegaan met mensen die geen eigen kracht hebben, dan wordt er gezegd dat die mensen niet uit het oog verloren worden. Volgens de wethouder moeten we gewoon aan de slag gaan, dan komt het wel goed. En dat wat niet goed loopt, daar kunnen we dan naar kijken.

Ook op vrijwilligers ligt veel te veel nadruk. Dat is het andere paradepaardje van dit college. Als mensen ondersteuning nodig hebben, wordt er eerst gekeken wie dat in de omgeving kan doen. Dat de ene buurvrouw niet zomaar de andere buurvrouw kan helpen, daar wordt aan voorbijgegaan. Volgens de wethouder moeten we gewoon aan de slag gaan, dan komt het wel goed. En dat wat niet goed loopt, daar kunnen we dan naar kijken.

Maar wij geloven daar dus niet in! Mensen die ondersteuning nodig hebben, moeten die krijgen. En die ondersteuning moet gegeven worden door professionals. Wij vinden niet dat je als Gemeente Eindhoven moet gaan zitten wachten tot het fout gaat. Het gaat hier om kwetsbare burgers. Mensen hebben niet zomaar ondersteuning nodig!

Voor de zomer komt er een uitwerking van dit stuk naar de raad en wij zullen dan weer ons kritische geluid laten horen. Niet het geld, maar de mens moet centraal staan.

Bianca van Kaathoven
Fractievoorzitter SP Eindhoven

RaadsvoorstelSysteeminnovatie sociaal beleid; de transformatie WIJeindhoven