Wooninc: Een stap vooruit en weer een stap terug

30 maart 2010

Wooninc: Een stap vooruit en weer een stap terug

In november 2009 heeft de Eindhovense SP een buurtonderzoek gedaan bij 222 huurwoningen van woningcorporatie Wooninc in de Woenselse Heide. Wooninc verkoopt in de Woenselse Heide leeggekomen huurwoningen. Die staan vervolgens soms meer dan een jaar leeg, omdat er geen kopers zijn voor deze woningen. Dit tot grote ergernis van de buurt.

De SP staat kritisch tegenover het verkopen van sociale huurwoningen. Deze woningen verdwijnen tenslotte uit de sociale woningvoorraad. Maar in bepaalde locatiegebonden situaties moet dit kunnen. Dit is echter niet van toepassing op de Woenselse Heide. Bij verkoop zou bij voorkeur sprake moeten zijn van zogenaamde beschermde koopvormen. Een voorbeeld is het verkopen van huurwoningen met korting maar wel met de afspraak dat als de woning weer wordt verkocht de corporatie de woning terugkoopt. Op deze maar manier blijft de woning op termijn behouden voor de sociale voorraad.

Wooninc huizen in de Woenselse Heide
Wooninc huizen in de Woenselse Heide / Foto: Anke van Hest

Hiervan is in de Woenselse Heide geen sprake. De woningen worden op de reguliere wijze te koop aangeboden. Dus zonder nadere afspraak over terugverkoop aan de corporatie.

Onlangs kregen wij bericht van de huurdersvereniging, dat er twee woningen weer permanent zijn verhuurd. Dit is toch weer een leuk succes voor de Eindhovense SP.

Tegelijk met het goede bericht kregen we ook een slecht bericht. Wooninc had in een eerder overleg met de huurdersvereniging afgesproken om in 2011 groot onderhoud te verrichten aan de 222 huurwoningen. In 2010 zou de corporatie starten met de voorbereidingen. Maar in een informeel overleg, tussen Wooninc en de huurdersvereniging, deelde de woordvoerder van Wooninc mee dat er nog geen informatie beschikbaar is over het wel of niet doorgaan van de geplande renovatie van de woningen in 2011. De huurdersvereniging was bijzonder teleurgesteld en heeft haar onvrede uitgesproken.

De SP vindt dat Wooninc zich aan eerder gemaakte afspraken dient te houden. Nu al is er bij enkele huizen sprake van achterstallig onderhoud. De bewoners hebben recht op fatsoenlijk onderhouden huizen.

De Eindhovense SP blijft deze nieuwe ontwikkeling zeer kritisch volgen.

Ernest Maas
SP raadslid