Uitslag Gemeenteraadsverkiezingen 2010

4 maart 2010

Uitslag Gemeenteraadsverkiezingen 2010

De SP is in de gemeente Eindhoven teruggegaan van 6 naar 4 zetels. Dat is teleurstellend gezien de enorme inspanningen die de actieve leden hebben geleverd om mensen op te roepen om te kiezen en te wijzen op de SP-successen in Eindhoven.

De SP heeft als partij de afgelopen vier jaar in de coalitie veel goed werk gedaan en zeker ook wethouder Hans Martin Don. Dat Eindhoven de meest sociale stad van Nederland was is daar een bevestiging van.

Aan de actieve leden heeft het niet gelegen
Aan de actieve leden heeft het niet gelegen / Foto: Jouke de Boer

Het verlies moet echter ook in ruimer landelijk perspectief worden gezien. Dan blijkt dat de grootste verliezer allereerst de PvdA is, die 639 raadszetels heeft verloren en uitkomt op 1174 zetels. Gevolgd door het CDA die 182 zetels verloor en 1436 zetels overhoudt. Zelfs de Christen Unie heeft landelijk 8 zetels verloren en komt uit op 312 zetels.

Daarmee is duidelijk dat de bevolking de laatste regering van CDA/PvdA/CU een flinke afstraffing geeft voor het gevoerde beleid en de recente kabinetsbreuk.

Veel oppositiepartijen spinnen daar garen bij en dat is vooral te zien bij D'66, die een sprong vooruit maakt van 352 zetels en uitkomt op 495 zetels. Dat is ruim drie keer zo groot ! Ook de VVD haalde 193 zetels meer en komt uit op 1311 zetels. De andere winnaar is Groen Links met een winst van 34 zetels naar 393 zetels.

Het succes voor de VVD heeft zeker te maken met de populariteit van lijsttrekker Mark Rutte, die toch vooral de linkervleugel binnen de partij vertegenwoordigt. Toch is het ook de partij van Zalm, Nijpels en Hogervorst die nu zo onder vuur liggen vanwege hun rol bij de inmiddels failliete DSB. Dat vindt het kiezerspubliek kennelijk geen belangrijke kwestie.

Landelijk heeft de SP 50 gemeenteraadszetels verloren en nog 236 zetels over. Ze worden daarmee de 7e partij in het land, als je de PVV van Wilders niet meetelt. Als je deze resultaten vertaalt naar de parlementaire verkiezingen dan komt rechts (CDA + VVD + CU maar zonder D'66) op 3059 zetels en links (PvdA + GL + SP) op maar 1803 zetels. Zelfs als D'66 zou kiezen voor de meer sociale linkerkant, zoals Femke Halsema voorstelde, dan komen we niet aan een meerderheid.

De PVV die nu nog maar in twee gemeenten heeft meegedaan heeft daar wel voor een geweldige doorbraak gezorgd. In Almere in één klap de grootste partij en in Den Haag de 2e partij na de PvdA. Als dit succes doorzet op 9 juni zal Wilders bij de top 3 uitkomen en hoe dan ook de coalitievorming zeer bemoeilijken. Wilders heeft al aangegeven nog niet in een regering te zullen stappen, want hij heeft geen idee waar hij de mensen voor die portefeuilles vandaan moet halen. Toch zal hij het politieke klimaat zeer beïnvloeden.

De kiezers zullen echter toch moeten inzien dat de huidige financiële en economische crises stevige maatregelen vereisen en dat kan maar beter op een sociale en duurzame manier, dus de SP moet verder!

Ruud Thelosen