SP bij SPAM!: Liever energiezuinig renoveren dan slopen

3 maart 2010

SP bij SPAM!: Liever energiezuinig renoveren dan slopen

Afgelopen zondag vond de derde en laatste verkiezingsaflevering van de Eindhovense talkshow SPAM! plaats. Op Tonny van TON na waren alle 14 Eindhovense lijsttrekkers aanwezig. Er werd gediscussieerd over en gestemd op door de partijen zelf ingebrachte stellingen.

De SP-stelling, 'Liever energiezuinig renoveren dat slopen', kreeg goedkeuring van de meeste lijsttrekkers en toeschouwers.

SP-lijsttrekker Ans Heesterbeek lichtte de stelling toe: 'De SP heeft al jaren lang als motto : Niet slopen, tenzij.... We zijn voor het behoud van goede, betaalbare, sociale woningbouw.' De SP wil dat er bij wijkvernieuwing eerst aan renovatie wordt gedacht en niet sloop. De bewoners moeten in deze keuze zeggenschap hebben. 'Dit past ook heel goed in ons standpunt rond de schaal van de buurt. We denken dat de mensen het gelukkigste zijn in kleinschalige buurten waar je elkaar kent.'

Daarnaast heeft de gemeente Eindhoven de ambitie om in de toekomst energieneutraal te worden. 'We zullen wel moeten want de grondstoffen van deze aarde raken op. Dat gaat ook Eindhoven raken,' aldus Ans Heesterbeek. De SP wil deze beide zaken combineren. 'Wij denken wij dat het verstandig is om bij nieuwbouw energiezuinig te bouwen en bij renovatie van woningen zo energiezuinig mogelijk te werken.' Om dit te realiseren pleit de SP voor een nauwere samenwerking met de woningcorporaties. De extra investeringen kunnen door de woningcorporaties worden teruggehaald met een hogere huur die de huurder vervolgens gecompenseerd ziet door een lager energieverbruik.

De stellingen van de verschillende partijen liepen zeer uiteen. Zo promootte Stadspartij Eindhoven 'Eindhoven wietstad', PvdA meer buurtbrigadiers, CDA een opvoedingsinternaat, VVD afschaf van het gratis openbaar vervoer voor 12-min en 65-plus, Eindhoven Nu het niet verhogen van parkeertarieven, LPF de afschaf van stedenbanden en Johan Vlemmix een design-begraafplaats.

Rob de Kruif
Redactie SP Eindhoven