h

Liever niet met de rolstoel in de bus?

29 maart 2009

Liever niet met de rolstoel in de bus?

Op zaterdag 14 maart 2009 tekende het ED de ervaringen op van mevrouw Nel Leijendekker, die met haar rolstoel van ’t Hofke naar Blixembosch moet – met de bus. Dat was bepaald geen succes.

De eerste chauffeur op lijn 55 wilde haar niet meenemen “kost teveel tijd”. De volgende bus nam haar netjes mee tot het station. De eerste twee bussen van lijn 1 namen haar ook niet mee. Uiteindelijk een uur te laat op Blixembosch, maar mevrouw Leijendekker toch nog geholpen is, ook al was de afspraak verlopen. Terug ging ze toch maar met Taxbus. Er is een klacht bij Hermes ingediend.

Hermes bus rolstoel vriendelijk?
Hermes bus rolstoel vriendelijk? / Foto: Anke van Hest

SP-raadslid Bernard Gerard heeft vragen gesteld in de commissie van wethouder Van Merrienboer. Het verhaal van mevrouw Leijendekker bleek inderdaad waar te zijn, moest Van Merrienboer en Hermes “met het schaamrood op de wangen” erkennen, Beide vonden dat dit niet kon.

Het was dan ook niet zo afgesproken bij de aanbesteding van het busvervoer, die begin dit jaar van kracht geworden is. Daarin staat dat er materiaal is voor het inladen van een rolstoel is, dat er één rolstoelplek per bus is, en dat er een acceptatieplicht is.

Het personeel zal op de gang van zaken aangesproken worden. Dat heeft de plicht om te assisteren bij het aan boord brengen van een rolstoel.

Het oorspronkelijke artikel uit het ED van zaterdag 14 maart 2009

Op donderdagmiddag moest ik naar Blixembosch. Al meerdere keren heb ik de bus gepakt met mijn elektrische rolstoel. Toen ging het wel goed, soms wat gezucht van de chauffeur, maar ik kwam waar ik wilde zijn. Op 5 maart ging het helemaal fout.

Ik wachtte bij de bushalte Pagelaan op lijn 55, op weg naar het station. Die kwam mooi op tijd. Ik vroeg netjes of de chauffeur de plank even voor me wilde uitleggen. Helaas. De chauffeur zei 'kost te veel tijd', deed de deur dicht en reed weg.

Ik stond buiten te wachten en voelde me heel erg invalide.

De volgende bus een half uur later nam me graag mee. Ik werd netjes geholpen. 'Het is niet waar, hè", zei de chauffeur nog in reactie op de handelwijze van zijn collega.

Eenmaal op het station moest ik verder met lijn 1 . De eerste bus daar nam me niet mee. Er was geen pook om de plank open te klappen. De bus reed weg zonder mij. De chauffeur van de tweede lijn 1 wist niet hoe het moest, bleef zitten en hielp niet. Ik heb ook nog gevraagd aan een passagier maar er zat te veel vuil in het handvat dus dat ging niet. Ook deze bus ging weg zonder mij.

Vervolgens naar lijn 11. De vrouwelijke chauffeur nam me wel mee, maar wist echt niet hoe het werkte en klaagde dat ze vuile handen kreeg. Eindelijk zat ik in de bus naar Blixembosch, een uur later dan gepland en te laat voor mijn afspraak. Gelukkig werd ik toch geholpen.

Ik heb telefonisch een klacht ingediend bij de klantenservice van Hermes. Ik hoop dat ze wat doen aan deze wantoestanden.

Terug ben ik maar met de taxibus gegaan. Ik durfde het niet meer aan om met het rolstoelvriendelijke openbaar vervoer te gaan.

Het is toch heel erg dat Hermes zulke mooie nieuwe bussen heeft, waar wij rolstoelgebruikers ook in kunnen, maar niet mee mogen, omdat sommige chauffeurs ons liever niet zien en dus gewoon laten staan.

Ik hoop dat hier wat aan gedaan wordt. En voor wie hetzelfde heeft meegemaakt: reageer, want samen staan we sterk voor dat stukje vrijheid waar zoveel reclame voor is gemaakt door Connexion, alias Hermes.

U bent hier