Eindhovens Veiligheidsbeleid Op De Schop

2 maart 2009

Eindhovens Veiligheidsbeleid Op De Schop

De commissie-Fijnaut is door het College van B&W ingesteld om te onderzoeken of het waar is, dat Eindhoven inderdaad één van de onveiligste steden van Nederland is. Daar blijkt wel wat van waar te zijn en daar moet iets aan gedaan worden. In eerdere berichten op deze site heeft SP-woordvoerder Bernard Gerard al analyses aan het rapport en het vervolg erop gewijd (zie Hoeveel veiligheid valt er te winnen? Hoe moet dat? En ten koste van wat?).

Het vervolg is minder vanzelfsprekend dan het in eerste instantie misschien lijkt. “Hoe meer je je ermee bezig houdt, hoe ingewikkelder het veiligheidsvraagstuk wordt” aldus Gerard. Voor belangrijke zaken als een eigen gevangenis, een eigen rechtbank en het personeelstekort bij het politiekorps ZO-Brabant is de gemeente afhankelijk van bijvoorbeeld de minister of het Openbaar Ministerie. Voor het broodnodige jeugdbeleid is de gemeente afhankelijk van het welzijnswerk, voor de opvang van slachtoffers van huiselijk geweld van NEOS, enzovoort.

Camera in het centrum
Camera in het centrum / Foto: Anke van Hest

Bovendien is er niet één oplossing die geschikt is voor alle problemen. Autodiefstallen vragen om een andere aanpak en een andere organisatie van de politie als rotjongens op straat of huiselijk geweld. Daarom heeft ook de bekende kreet “meer blauw op straat” maar een beperkte zeggingskracht. De tegenovergestelde kreet ook.

Daarnaast zijn er veiligheidsproblemen die weinig met de politie te maken hebben, zoals bijvoorbeeld exploderende bedrijven en tankauto’s met LPG.

Uiteindelijk heeft de commissie Commissie Bestuurlijke en Economische Zaken ingestemd met het voorstel van een voorbereidende werkgroep (waar voor de SP Bernard Gerard in zat) om het hele Eindhovense veiligheidsbeleid op de schop te nemen. Systematisch. Dat heet een “Integraal Veiligheidsbeleid”. Een aantal jaren geleden hadden we dat ook, maar het is geleidelijk aan achterhaald.

Het resultaat moet eind dit jaar klaar zijn. Dat is lang, maar het kost tijd om de zaken in samenhang aan te pakken en om daarbij alle belanghebbenden te horen. Overigens hoeft niet alles op dit eindproduct te wachten.
Onomstreden zaken kunnen gewoon doorlopen, eventueel als project, en er gaat echt niemand bezwaar maken als burgermeester Van Gijzel in Den Haag probeert een groot blik met extra agenten los te peuteren.

Op maandag 2 maart zal SP-Tweede Kamerlid Jan de Wit, samen met zijn fractiemedewerker die van politiewoordvoerder Ronald van Raak, en samen met Bernard Gerard, een werkbezoek brengen aan de Eindhovense politie.

Wordt vervolgd.

Hoeveel veiligheid valt er te winnen? Hoe moet dat? En ten koste van wat?