Collegevragen SP over de ontwikkeling van Landforum Oost

24 januari 2009

Collegevragen SP over de ontwikkeling van Landforum Oost

Naar aanleiding van een gesprek met het bestuur van de Belangenvereniging Grasrijk Oost heeft Bernard Gerard in een brief aan het college vragen gesteld over de ontwikkeling van Landforum Oost. Landforum Oost is het gebied tussen Grasrijk en het kanaal, ten Noorden van de MacDonalds.

De reden voor het gesprek was de voorgenomen ontwikkeling van het gebied Landforum Oost, maar de eigenlijke inhoud van het gesprek ging over de verkeerssituatie.

Bernard Gerard is zeer kritisch: "Uit mondelinge informatie en uit uiterst schetsmatige kaarten van Juurlink en Geluk bv (ontwerpbureau actief op het gebied van stedenbouw en landschapsarchitectuur) met veel plaatjes in tere pasteltinten meent de Belangenvereniging, dat deze ontwikkeling op zichzelf bespreekbaar is. Mij lijkt dit positieve oordeel een beetje voorbarig, omdat genoemde schetsmatige kaarten eerder als propagandistisch dan als informatief aangemerkt moeten worden. Naar mijn smaak is de verhouding tussen propaganda en informatie ongeveer 90% : 10%. Of het 'geluk' van Juurlink en Geluk ook het geluk van de buurt is moet naar mijn smaak nog blijken uit een nadere uitwerking. Maar goed, de ontwikkeling als zodanig staat hier niet ter discussie."

Landforum Oost
Landforum Oost / Foto: Rob de Kruif

Ontsluiting
"Wat wel ter discussie staat is de verkeersontsluiting.
De Belangenvereniging is hier uiterst kritisch op, omdat voorgaande verkeersbesluiten en mogelijke komende besluiten allemaal als gemeenschappelijk kenmerk hebben dat met name Grasrijk Oost er de dupe van is.
De gekozen oplossing voor de 'knip' in de Sliffertsestraat (een weg door Bosrijk) leidt tot een toename van het verkeer langs de Noord- en Noord-Oostrand van Grasrijk Oost. Zoals bekend, was de SP tegen de gekozen oplossing. In plaats daarvan wilde de SP een slagboom in de Sliffertsestraat. Dat was nog goedkoper ook."

"De 'Ontvlechtingsvariant' legt (tegen de zin van de SP) een snelweg langs de Zuidrand van Grasrijk Oost, pal langs de basisschool aldaar. Het geluidsniveau aan de gevel van deze school zal daardoor van 48 naar 56 dB stijgen, want er worden geen bron- of overdracht-maatregelen voorgesteld (stil asfalt, een scherm of wal enzovoorts)."

Steeds opnieuw proberen 'blijde' rijders de busbaan door Grasrijk geopend te krijgen voor automobilisten. Dit zou een snelweg aan de Westkant van Grasrijk Oost opleveren.
De ontwikkeling van Landforum Oost zou in de tot nu toe geschetste opzet de verkeersomsingeling van Grasrijk Oost voltooien. En dat terwijl de mensen daar ooit dachten dat ze in een autoluwe en kindvriendelijke wijk zouden gaan wonen."

Sliffertsestraat
Sliffertsestraat / Foto: Rob de Kruif

"In de eerste berichten wordt de ontsluiting van Landforum Oost gerealiseerd worden via een weg die parallel en op zeer korte afstand ten Oosten van de Nieuwe Sliffertsestraat komt te lopen. Tussen de nieuwe weg en de Nieuwe Sliffertsestraat zou een rij kleine bedrijfsgebouwen komen te liggen. Het bedrijventerrein en de nieuwe ontsluitingsweg liggen daarmee pal op de bestaande huizen."
De Belangenvereniging wil dat er tussen de bestaande huizen en het nieuwe bedrijventerrein een groenstrook komt te liggen, die onder andere inzetbaar is als hondenuitlaatterrein. Het mooiste zou zijn, als er een waterloop door de groenstrook zou lopen. Dat zou illegaal gedrag van Hummers en andere pantserwagens onwaarschijnlijker maken."

Achter de groenstrook staan dan bedrijfsgebouwen, en pas daarachter komt de ontsluitingsweg te liggen. In praktijk betekent dat een tracékeuze die ongeveer op het tracé van de bestaande (oude) Sliffertsestraat komt te liggen. De Belangenvereniging meent dat het nieuw toegevoegde leed in die opzet draaglijk zou zijn."

Vragen
Bernard Gerard is geneigd het met de Belangenvereniging eens te zijn. "Haar logica is in elk geval te volgen, hetgeen niet gezegd kan worden van sommige andere verkeersoplossingen in Meerhoven". Het SP-raadslid heeft in elk geval de volgende vragen:

• In hoeverre zijn de sfeervolle toekomstbeelden van Landforum Oost van 01 augustus 2008 van Juurlink en Geluk BV nog beïnvloedbaar? Ruimtelijk Geluk heeft de neiging zijn schaduwen ver vooruit te werpen. Alleen een snel ingrijpen kan je redden, zo leert de ervaring.
  • Meer specifiek dezelfde vraag voor het tracé van de ontsluitingsweg van Landforum Oost: In hoeverre ligt dit tracé al vast en in hoeverre is het nog te beïnvloeden? Welke gevolgen zou het hebben om het tracé van de ontsluitingsweg van Land Forum ongeveer op de bestaande Sliffertse straat te leggen?
  • Is het College bereid toe te zeggen dat de belangenvereniging Grasrijk Oost een dikke vinger in de pap van Juurlink en Geluk BV zal krijgen?
  • Wordt de verkeerssituatie rond Grasrijk Oost meegenomen in de komende 'Evaluatie Verkeerssituatie Meerhoven'?
  • Waarom worden er eigenlijk geen bron- of overdrachtsmaatregelen tegen de geluidshinder van de eventuele aansluiting op de A2 op de basisschool genomen?