Nieuws, maart 2015

30 maart 2015

Huurverhogingen 2015 in Eindhoven zijn een feit

Foto: Marcel Lathouwers

De krantenkoppen stonden afgelopen week bol van de marginale huurverhogingen in het jaar 2015. Hoe dit er voor vele huurders uit komt te zien hebben we even op een rijtje gezet, want vooralsnog lijken huurders de pineut. Na de enorme huurverhogingen van de afgelopen twee jaar is ook dit jaar een ‘marginale huurverhoging’ een extra belasting.

17 maart 2015

Statenverkiezingen (VI): Meer invloed met partijlidmaatschap

Foto: SP

EINDHOVEN – Volgens het Documentatiecentrum voor Nederlandse Politieke Partijen (DNPP) van de Universiteit van Groningen, zijn zo'n 295.326 (1 januari 2015 1) mensen lid van een politieke partij. Dat is nog geen twee-en-een-half procent van het stemgerechtigde deel (12.489.683, 25 februari 2015 1) van de Nederlandse bevolking. Als we dit doorvertalen naar Noord-Brabant en even aannemen dat alle partijleden de stemgerechtigde leeftijd hebben komt dit percentage overeen met het aantal stemmen voor ruim één zetel (44.200) van de 55 Brabantse Statenzetels. De andere 53-en-een-beetje (!) zetels worden dus gedragen door mensen die geen lid zijn van een politieke partij.

16 maart 2015

SP-Kamerlid Van Bommel bezoekt Halabja herdenking in Eindhoven

Foto: SP

Kamerlid Harry van Bommel heeft vandaag de Halabja herdenking in Eindhoven bezocht en daar de oproep gedaan dat Nederland nu eindelijk eens de genocide op de Koerden formeel erkent. Die erkenning is in Zweden en Engeland al erkend en het zou goed zijn als Nederland dat voorbeeld zou volgen, zo betoogde de buitenlandwoordvoerder van de SP.

16 maart 2015

Statenverkiezingen (V): coalitie, water bij de wijn

Foto: ANP

EINDHOVEN – In de praktijk is de partij die tijdens de Statenverkiezingen het grootste aantal zetels weet te behalen de 'winnaar van de verkiezingen' en de enige die zeker is van deelname aan de Gedeputeerde Staten. Behalve als er geen samenwerking met andere partijen mogelijk blijkt. Sinds de Provinciale Staten verkiezingen van 1974 is er geen enkele partij die de absolute meerderheid aan zetels in de Staten weet te halen. In de provincie zou dit minimaal 28 van de totaal 55 zetels zijn.

15 maart 2015

Statenverkiezingen (IV): Uw voorkeurstem telt ook

De kandidatenlijst en de rangschikking van de kandidaten wordt door de algemene ledenvergadering van de partij vastgesteld1. Met deze rangschikking is vastgelegd wie er het eerste in Provinciale Staten terechtkomt. Het is echter ook mogelijk om met voorkeursstemmen in de Staten te komen. Dat gaat echter niet zomaar.

14 maart 2015

Politiek Café WeSP: Stop integratie, start samenleven

EINDHOVEN – ‘We zijn de integratie voorbij. De problemen die we nu ondervinden zijn van sociaal-economische en niet van etnische-culturele aard en daar moeten ook de oplossingen worden gezocht. Dit is waar het huidige en de voorgaande kabinetten faalden.’ Dat is in een paar woorden de boodschap van het meest recente politiek café van de Eindhovense SP (26 februari).